Op de fiets naar school

GroenLinks presenteert Fietsstrategie voor Rotterdam

Speciale paden voor elektrische fietsen, veilige fietsroutes naar basisscholen (‘kindlinten’) en een gratis fiets voor iedere scholier die naar de middelbare school gaat. Dat zijn drie van de 25 voorstellen uit de ‘Fietsstrategie voor Rotterdam’ waarmee GroenLinks van Rotterdam de fietsstad van Nederland wil maken.

Het fietsgebruik in Rotterdam zit in de lift. Het aantal fietsers op een gemiddelde dag is in de afgelopen tien jaar bijna verdubbeld van 40.000 naar 70.000. Toch heeft Rotterdam volgens GroenLinks-raadslid Arno Bonte in vergelijking met andere steden nog een inhaalslag te maken. ‘Rotterdam is na de oorlog gebouwd naar Amerikaans model. De stad ligt vol met vierbaans autowegen. De fiets zit in de verdrukking.’

Maar wat de Rotterdamse fietser nu op achterstand zet ten opzichte van fietssteden als Amsterdam en Utrecht, moet in tien jaar tijd in een voorsprong zijn omgezet. Op autowegen als de Coolsingel, Blaak en de Maasboulevard moeten, als het aan GroenLinks ligt, twee van de vier rijbanen plaatsmaken voor bredere fietspaden en aparte e-lanes voor elektrische fietsen en elektrische scooters.

‘In Rotterdam zie je de eerste fietsfiles al ontstaan’, zegt Bonte. ‘In tegenstelling tot Amsterdam hebben we hier wél de ruimte voor ruimere fietspaden.’ Ook met het aanleggen van e-lanes wil hij snel beginnen. ‘De elektrische fiets wordt voor het woon-werkverkeer een steeds belangrijker alternatief voor de auto. We moeten onze infrastructuur daarop aanpassen, zodat elektrische fietsers maximaal van de snelheidswinst kunnen profiteren zonder andere fietsers in de weg te zitten’.

Andere voorstellen in de ‘Fietsstrategie voor Rotterdam’ zijn veilige fietsroutes naar basisscholen (‘kindlinten’), een gratis fiets voor iedere middelbare scholier, het beter aanpakken van fietsendiefstal, kortere wachtlijsten voor fietstrommels en meer fietsparkeerplekken in het centrum.

GroenLinks wist eerder al steun van de gemeenteraad te krijgen om 2 miljoen per jaar extra te investeren in de fiets. Om alle plannen uit de fietsstrategie te realiseren is nog eens 3 miljoen per jaar nodig, schat Bonte. ‘Maar veel verbeteringen zijn niet alleen een kwestie van extra geld, maar vooral van slimmere keuzes.’